“RIDING THE RAINBOW TO A BETTER FUTURE”
Polonia-Tarnogrod / 11.04-16.04.2016
În perioada 11-16 aprilie 2016, prof. Boloș Milica, Barta Rozalia, Pop Monica și Mezei Monica au participat la a patra întâlnire transnațională din cadrul proiectului Eramus+ ,, Riding the Rainbow to a Better Future” care a avut loc în localitatea Tarnogrod, Polonia, la Publiczne Gimnazjum. Astfel, am avut prilejul de a întâlni oameni deosebiți și de a trăi experiențe inedite oferite de țara gazdă, de a observa diversitatea culturală și socială, de a împărtăși practici cu țările partenere, preluând noi metode de lucru transdisciplinare și multidisciplinare.
Luni
A avut loc deschiderea oficială la Publiczne Gimnazjum din Tarnogrod unde am fost primiți atât de directorul instituției de învățământ, cât și de elevii acesteia care au oferit participanților un moment artistic deosebit, din repertoriul formației școlii, accentuând specificul local. Gazdele ne-au prezentat școala și muzeul, dar și istoricul instituției prin expozițiile de artă populară și documentele vechi. De asemenea, elevii au propus jocuri interactive în care am fost implicați, având ocazia de a socializa unii cu ceilalți, de a lucra în echipă,de a ne autocunoaște. S-a discutat atât programul activităților pentru întreaga săptămână, cât și organizarea mobilităților, a următoarele întâlniri cu țările implicate în proiect și s-a hotărât respectarea termenelor în demersurile fiecărei școli. Implicarea elevilor și-a dovedit maxima eficiență în momentul prezentării unor instituții locale, activitate realizată sub o formă ludică, fiind puși în situația de a decripta și de a descoperi ceea ce urma să vizităm: Biserica Catolică, Biserica Ortodoxă și Sinagoga, transformată în muzeu și bibliotecă.
Marți
Am avut șansa de a participa la o serie de activități bazate pe jocul de rol, pe exerciții interactive organizate de Ola Chodasz, președintele Fundației ,,Dobre Zycie” cu o bogată experiență în studiul dramei. Aceste exerciții interactive au avut scopul de a conștientiza importanța empatizării cu elevii, a spiritului de echipă pe care trebuie să și-l formeze, a solidarității, înțelegând esența transpunerii faptelor reale în acte artistice, tocmai pentru a identifica soluții eficace în rezolvarea problemelor ivite în relația școală-elev-părinți-sistemul de învățământ.De asemenea, pe parcursul zilei, am vizitat Galeriile Subterane din Rzeszow, o pagină de istorie și cultură care definesc identitatea poporului polonez.
Miercuri
Am asistat la orele de curs, pe grupe de lucru, - artă și limba engleză- în care s-au observat metodele moderne folosite la clasă, analizându-se și discutându-se pe marginea acestora prin emiterea unor păreri personale. Au avut loc întâlniri și discuții cu elevii care au realizat experimente fizice și chimice sub îndrumarea profesorilor de specialitate, remarcând astfel similarități cu sistemul de învățământ românesc. De asemenea, elevii au expus jocuri vechi ale copilăriei, lansându-ne provocarea de a participa și noi, adulții.
Joi
Elevii ne-au invitat să explorăm împrejurimile și pădurile din localitatea învecinată, Zwierzyniec, remarcând atenția acordată protejării mediului înconjurător, aspect evident prin multitudinea spațiilor verzi. Vizita la Muzeul Satului din zonă, în care am admirat exponate foarte vechi, ne-a determinat să pătrundem spiritul arhaic al tradiției, regăsind aici frânturi din cultura populară românească.
Vineri
Ultima zi s-a încheiat cu turul vechiului oraș Lublin, un centrul cultural și istoric,ghidați de către elevii care ne-au oferit toate informațiile despremonumentele importante. Pe lângă acestea, vizitarea Castelului Medieval cu influențe bizantine și a Bisericilor Dominicană șiCatolică, unde am avut plăcerea de a asista la un concert de muzică religioasă, au constituit un model de antreprenoriat din cadrul turismului.
Următoarea întâlnire va avea loc în Italia, Sicilia în luna noiembrie a acestui an.